Innan du väljer en ny kaffebryggare till företaget är det en bra idé att få en överblick över hur många koppar kaffe som dricks på kontoret varje dag. När ni har siffror på detta kan ni hitta en kaffemaskin som varken har för stor eller liten kapacitet, utan passar era behov.
Se hur du räknar ut priset per kopp ›
Om ni ofta bjuder kunder och samarbetspartner på kaffe är det värt att välja en maskin som kan brygga många olika sorters kaffe av hög kvalitet. Kaffet säger nämligen något om ditt företag, och ger andra ett intryck av hur det är att samarbeta med er.
Tänk även på hur lång tid det tar att brygga en kopp kaffe, då en kopp kaffe av högre kvalitet kan ta längre tid att framställa. I gengäld kompromissar ni inte med smaken.
Hur lång tid tar det att brygga en kopp kaffe och vad innebär egentligen bryggtid?
Det enkla svaret är att det varierar mellan olika företag. Det beror nämligen på hur vardagen är på kontoret och era raster ser ut. Om er arbetsdag följer ett schema där alla medarbetare har rast samtidigt kan det vara bättre att satsa på en maskin med kort bryggtid. Några maskiner kan brygga en kopp på endast tre sekunder.
Om ni däremot tar raster i skift eller när ni vill är kanske inte bryggtiden lika viktig för er. I så fall kan ni istället välja en kaffebryggare med flera funktioner och olika kaffevarianter.
Vissa kaffemaskiner har så många möjligheter och variationer att de kan vara svåra att använda.
Om många människor ska ha glädje av maskinen bör den vara intuitiv och enkel att använda. Det kommer även att spara er tid i längden, då ni slipper förklara hur maskinen fungerar.
Det är alltså viktigt att maskinen är användarvänlig. Det betyder mycket för kaffeupplevelsen.
Företagslösningar för kaffe kommer i flera olika prisklasser. Även om det inte är den enda avgörande faktorn är det bra att ha budgeten i åtanke när ni väljer er kaffebryggare.
Skapa både en överblick över vad maskinen kostar i inköpspris och priset per kopp. Genom att beräkna priset per kopp får du en mer realistisk överblick, eftersom du tar med utgifter för bland annat kaffe, rengöring och förberedning.
Kaffelösningar till företag skiljer sig mycket. En av de grundläggande sakerna ni bör tänka på är om ni ska köpa eller hyra er kaffebryggare. Den största fördelen med att köpa kaffemaskin är att det är en engångsavgift, men att man själv måste stå för slitage, rengöring och underhåll. Om ni istället hyr en kaffebryggare ingår ofta ett bra support- och serviceavtal och uthyraren står för att ni alltid har en välfungerande kaffebryggare på kontoret.
Fundera därför på om det passar bättre att köpa eller hyra er kaffebryggare, med tanke på budget, behov och resurser.
Få en överblick över hur lång tid det tar att rengöra maskinen och förbereda den, med till exempel påfyllning av bönor. Det är en viktig punkt som många inte tänker på när de letar efter en ny kaffelösning till företaget.
Vissa maskiner använder färsk mjölk och behöver flera timmar i månaden för rengöring. För att undvika tråkiga överraskningar är det därför viktigt att du sätter dig in i hur lång tid det faktiskt tar att rengöra maskinen.
8. Serviceavtal
När ni är på jakt efter en ny kaffebryggare till företaget är det viktigt att ta reda på om ni kan få ett serviceavtal när ni köper maskinen, och vilka villkor avtalet har. Om olyckan är framme och något går fel med maskinen är det skönt att veta att det snabbt kommer att lösa sig.
Kaffe bryggt på nymalda bönor innebär bra kvalitet, men vanligtvis behöver espressomaskiner mer rengöring, har en längre bryggtid och är dyrare i drift.
Du bör därför överväga om ert kaffe ska bryggas från hela bönor, kapslar, förmalet eller flytande koncentrat. Det handlar om vad som är viktigt för er: kvalitet eller effektivitet?
Tillbringar medarbetarna tid med varandra och era kunder vid kaffebryggaren? Då kan det vara värt att investera i en maskin som också fungerar som mötesplats på arbetsplatsen. Den kan fungera som en plats som uppmuntrar samarbete och idéutbyte och som stärker kundrelationer och sammanhållningen mellan kollegorna. Det finns en mängd kaffebryggare som skapar utrymme för detta, och det kan vara bra att fundera på innan ni väljer kaffemaskin.
Sju av tio anser att gott kaffe innebär bra behandling av medarbetarna. Till en viss grad påverkas de anställdas trivsel av om arbetsplatsens kaffe lever upp till deras förväntningar. Det är också värt att ta med i beräkningen när ni letar efter en ny kaffemaskin.
Punkt 10 och 13 fokuserar mer på att tillgodose medarbetarnas önskemål.
En snygg kaffemaskin säger mycket om kvaliteten för både medarbetare och gäster. Ofta får kaffebryggaren en central placering på kontoret, och precis som resten av inredningen säger den något om er verksamhet. Därför är det viktigt att välja en kaffemaskin vars utseende speglar företagets värderingar. Det kan nämligen både hjälpa till att stärka de anställdas självförståelse och ge ett bättre intryck av företaget för kunder och samarbetspartner.
Undersök även om ni får ett serveringsbord på köpet, där kaffet kan förvaras.
Många har en föredragen kaffevariant. Det är därför en bra idé att skriva en lista över vilka typer av kaffe maskinen ska kunna brygga. Dessutom är det värt att överväga en kaffelösning till företaget som ger medarbetarna möjlighet att tillsätta extra mjölk och skummad mjölk till kaffet. Det ger dem frihet att göra kaffet precis som de vill ha det.
Det kan vara svårt att läsa sig till hur kaffet smakar. Om ni vill vara säkra på att kvaliteten är vad ni är ute efter bör ni välja en leverantör som erbjuder provsmakning. Det gör att ni får en kaffebryggare där kvaliteten och smaken lever upp till era förväntningar.
Innan ni väljer bland de många kaffelösningarna är det viktigt att ta ställning till om ni vill ha en kaffebryggare där ni själva står för drift och underhåll eller om ni föredrar en helhetslösning där ett support- och serviceavtal, påfyllning, rengöring och leverans av te och kaffe ingår.
En helhetslösning är ett bra val för en hektisk kontorsmiljö.
Gott kaffe är ingen magisk böna, som i ett slag ger lojala kunder och nöjda medarbetare. Men det är en bra början. För många företag är det nu viktigt att ta det första steget mot ökad nöjdhet och lojalitet för att inte tappa mark i myllret av konkurrenter.