För att låta dina gäster eller medarbetare säkert njuta av en kopp kaffe eller te, är det viktigt att ett antal åtgärder tillämpas.
Hygienprotokoll för dina medarbetare på kontoret
Håll minst 2 meters avstånd till andra användare vid kaffemaskinen.
Sprid ut hämtningen av kaffe under dagen, för att ge alla möjligheten att kunna njuta av en kopp kaffe eller te.
Hämta endast en kopp kaffe eller te till dig själv och ta med dig ditt nybryggda kaffe eller te direkt till din arbetsplats.
Tvätta händerna i 40 sekunder med tvål eller använd ett desinficerande skum eller en desinficerad våtservett innan du använder kaffemaskinen.
Om du vill tillsätta mjölk och/eller socker till din dryck, gör då det först i koppen och välj därefter dryck. På så sätt blandas den tillsatta ingrediensen automatiskt i drycken och du behöver ingen sked/rörpinne.
Återanvändning av kaffekoppen är inte något problem så länge du bara hämtar kaffe till dig själv.
Hygienprotokoll för baristan
Låt en person arbeta som barista i stället för flera personer, och kom överens om att kommunikationen om hälsa och eventuella symtom är bra.
Den person som utsetts att vara barista ska regelbundet rengöra alla ytor och handtag med ett rengöringsmedel eller en hygienisk torkduk. Baristan kan arbeta med handskar om hen vill det. Handskarna måste då regelbundet desinficeras med ett handskum eller bytas. Användningen av handskar förhindrar torra händer på grund av frekvent handtvätt efter färdigställandet av en beställning.
Om en gäst vill ha extra socker eller mjölk, bör detta noteras vid beställningen, så att baristan kan skicka med detta med kaffet.
Försök att i största möjliga mån använda förpackade produkter för att begränsa den fysiska kontakten med produkter till ett minimum. Exempel är färdigförpackade kakor som baristan kan skicka med med kaffet.
Om du erbjuder combi-deals, till exempel en kopp kaffe och en kaka, ska personalen i största möjliga mån hantera produkterna med handskar eller uppläggningsbestick. Undvik möjlig handkontakt eller fysisk kontakt med alla gäster.