100 år av expertis ger gott resultat varje dag.

Hur blir man Sveriges populäraste kaffe? För Gevalia är svaret hög kvalitet, produktutveckling, kundnärhet och omtanke. Möt den ständigt aktuella 100-åringen som fortsätter att satsa långsiktigt, från böna till kopp.

Gevalias klassiska kaffesmak uppnås genom en väl avvägd blandning av ett antal olika bönsorter som var och en rostas till perfektion utifrån sina olika egenskaper. Resultatet är en jämn och hög kvalitet – och samma goda smak i kopp efter kopp.

 

Goda upplevelser är alltid nära

Gevalias klassiker står sig i popularitet år efter år, men sortimentet har samtidigt utökats utifrån kundernas breddade önskemål, trender och smakpreferenser. Och med rötterna stadigt förankrade i Gävle känner Gevalia den svenska marknaden utan och innan.

Mellanrosten har fått sällskap av mörkrost och espresso. Och samma goda smaker går att få på en mängd sätt utifrån våra kunders behov. En snabb kopp på jobbet, eller 400 på konferensen – alla kan de fås med Gevalias goda smak.

Omtanke i alla steg

Vi kaffeälskare efterfrågar kaffe som är både njutbart och hållbart. Gevalia var bland de första att satsa på ekologiskt, och i dag är Gevalia Organic Mellanrost & Mörkrost två storsäljare i det ekologiska utbudet.

Som en del av världens största kaffehus JDE har Gevalia musklerna som behövs för att kunna göra stor skillnad. Deltagande i projekt i odlingsländerna främjar hållbarhet, jämställdhet och väl-stånd på plats.

Och på hemmaplan har Gevalia år för år minimerat sitt fotavtryck, bland annat genom minskad energianvändning vid tillverkningen. Det kallar vi en god fortsättning på en långsiktig varumärkesresa.

Goda upplevelser är alltid nära

De allra bästa kaffelösningarna är lika goda för dig som för dina gäster. Att hjälpa dig nå dit är vår mission och passion. För vi vet att goda upplevelser är alltid nära med rätt kaffe, maskiner för alla tillfällen och ett helhetstänk av
proffs, för proffs.

Det är så smakerna väcks till liv, det bästa sociala bränslet skapas – och du kan bjuda på ett gott kaffe för varje kopp.

Läs mer om Gevalia

Låt oss få bjuda på något oväntat

Chili & Choco-espresso med hetta och värme, sötma och styrka – den här kaffedrinken är en riktig smakexplosion,
fint avrundad med ångvispad mandelmjölk. Se recept nedan.

GLASDEKOR
1 tsk limejuice, pressad
salt och hallonpulver


DRINKEN
10 cl choklad- och chili-sockerlag, se nedan
1 dubbel espresso
4–5 msk mandelmjölk 4 %, ångvispad


TOPPING
mörk choklad, riven
pistagenötter, hackade

Gnid en limeklyfta på glaskanten och doppa sedan i salt blandat med frystorkat hallonpulver.
Häll choklad och chili-sockerlag i botten av glaset, Fyll på med en dubbel espresso och toppa med ångvispad
mandelmjölk. Strössla riven choklad och hackade pistagenötter på toppen.

 

CHOKLAD- OCH CHILI-SOCKERLAG
2 dl vatten
1 dl råsocker
40 g mörk choklad 70 %
1/2 chili, skivad
Koka upp allt och låt sjuda tills socker och choklad smält. Ta ur chilin och häll sockerlagen på flaska. Förvara i kyl.

Gevalia genom 100 år

1920-

1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då det trycktes på de färdigpackade paketen, som också fanns tillgängliga för försäljning.

1950-

1957 började man vacuumpacka kaffet. Nu kunde man transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och blev det mest druckna i landet.

1960-

Även Lil-Babs höll med om att Gevalias kaffe var det godaste. Hon började figurera i olika reklamfilmer och annonser och gjorde att Gevalia kunde ta ytterligare ett steg in i folks hjärtan.

1980-

Kampanjidén ”Vilket kaffe skulle du bjuda på om du fick oväntat besök?” byggde på svenskarnas gästfrihet och tradition att alltid bjuda på en kopp kaffe när de får besök i hemmet. 1985 kom den första och numera klassiska annonsen där ett stort fartyg lägger till vid en liten kobbe. Under slutet av 80-talet publicerades fyra, fem nya annonser per år.

1990-

Under december månad, mitt under julrushen 1995, sattes tre olika installationer upp i centrala Stockholm: ett litet privatflygplan som landat på den så kallade ”Svampen” på Stureplan en tunnelbanevagn som var halvvägs på väg upp från underjorden på Norrmalmstorg, och en luftballong som fastnat i glasstatyn på Sergels Torg. Att Gevalia var avsändaren för dessa installationer var inte alls tydligt – allt för att göra det oväntade besöket mer trovärdigt.

2000-

Redan 1995 lanserades Gevalia Ekologiskt, ett KRAV-märkt kaffe tillverkat på bönor odlade enligt ekologiskt och etiskt högt ställda krav. Ett decennium senare har Gevalia även inlett samarbete med organisationen Rainforest Alliance, som verkar för en hållbar utveckling.

2020

I år fyller Gevalia 100 år. Vi är väldigt stolta över resan vi gjort sen starten 1920. Under hela 2020 ska vi därför fira lite extra. Det finns många spännande överraskningar runt knuten. Så tro oss när vi säger att det här kommer bli ett år att minnas, för er som älskar Gevalia. Och alla andra! 

Vi är helt övertygade om att riktigt gott kaffe för oss närmare varann. Och vi hoppas på fler berättelser, stunder och oväntade besök 2020 och framåt.