Hotell- och restaurangbranschen

De senaste veckorna har vi varit tvungna att avstå från att fika tillsammans på en uteservering, på restaurang eller kafé. Lyckligtvis är stunden för att fika tillsammans igen på restaurang eller kafé snart här, och för JDE är det vår prioritering att hjälpa dig med förberedelserna inför omstarten i det ”nya normala”. Vi gör det när allt kommer omkring tillsammans.

Nedan följer några tips för att se till att du snart kan välkomna dina gäster igen på ett säkert sätt.

Tips för att ordna så att din hotell- och restaurangverksamhet är redo för 2 meters avstånd

icon-1.png Starta kaffemaskinen

Se våra tips för att starta kaffemaskinen, detta förhindrar fel. Hittar du inte vad du söker? Vi hjälper dig gärna.

 

icon-2.png Beställ dina ingredienser i tid

Beställ dina ingredienser i tid enligt den normala beställningsprocessen. Då våra leveranspartners har mycket att göra, kan en beställning per telefon ta längre tid än du är van vid. Innan användning, kontrollera bäst före-datumet på de ingredienser du har i lager.

 

 

icon-3.png Förberedelser inför omstarten

Inför omstarten kan du redan nu göra vissa förberedelser för att snart kunna välkomna dina gäster igen på ett säkert sätt. Nedan följer några åtgärder som du redan nu kan vidta:

  1. Vägar i lokalen: fundera ordentligt över vägarna på uteserveringen och i lokalen. Med tydliga anvisningar som anges på golvet (både på uteserveringen och i lokalen), kan du se till att gäster inte kommer i kontakt med varandra i onödan. Se till att trafiken är enkelriktad och ha, om möjligt, olika utlämningsplatser för gäster som stannar en kort (take away) och lång stund.

  2. Se till att alla betalningar kan utföras kontaktlöst. Om kunden måste betala vid en (kassa)disk, se till att 1,5 meters avstånd kan säkerställas. Detta kan du göra genom att till exempel sätta upp en skyddsskärm eller ett plexiglas framför kassan.

  3. Se till att det finns tillräckligt med desinfektionsugn eller tvål för gäster och personal. 

  4. Ta bort brickor, behållare eller korgar med tillhörande artiklar från borden och disken. Till exempel servetter, mjölkkannor, skedar och sockerskålar. Låt baristan lägga dessa artiklar på brickan eller skicka med dem vid en take away-beställning. Alla sockerpaket, färdigförpackade kakor etc., som inte har använts av gästen, måste kastas.

icon-4.png Tydlig kommunikation


Se till att du med hjälp av tydlig kommunikation, talar om för dina gäster vilka regler som gäller. Ta dig tid att gå igenom dessa med personalen. Kommunicera på olika sätt, till exempel med gatupratar, kort på borden och affischer, och se till att denna kommunikation betonas på viktiga platser, som vid välkomnandet, vid betalning och på toaletterna.

”Live” i det nya normala

Hygienprotokoll för att brygga en kopp kaffe 

För att kunna fortsätta njuta av en kopp kaffe tillsammans, har vi tagit fram de viktigaste åtgärderna för att säkert brygga en kopp kaffe. För din, dina kollegors och dina gästers säkerhet, rekommenderas att tillämpa följande tips:

 

  • Låt en person arbeta som barista i stället för flera personer, och kom överens om att kommunikationen om hälsa och eventuella symtom är bra.
  • Den person som utsetts att vara barista ska regelbundet rengöra alla ytor och handtag med ett rengöringsmedel eller en hygienisk torkduk (food wipe). Baristan kan arbeta med handskar om hen vill det. Handskarna måste då regelbundet desinficeras med ett handskum eller bytas. Användningen av handskar förhindrar torra händer på grund av frekvent handtvätt efter färdigställandet av en beställning.  
  • Om en gäst vill ha extra socker eller mjölk, bör detta noteras vid beställningen, så att baristan kan skicka med detta med kaffet.
  • Försök att i största möjliga mån använda förpackade produkter för att begränsa kontakten med produkter till ett minimum. Exempel är färdigförpackade kakor som baristan kan skicka med med kaffet.
  • Om du erbjuder combi-deals, till exempel en kopp kaffe och en kaka, ska personalen i största möjliga mån hantera produkterna med handskar eller uppläggningsbestick. Undvik  fysisk kontakt med alla livsmedelsprodukter.
  • Alla sockerpaket, färdigförpackade kakor etc., som inte har använts av gästen, måste kastas.

icon-1.pngFylla på & rengöra kaffemaskinen

För att städa på och rengöra kaffemaskinen, rekommenderas att:

  1. Tvätta händerna i 40 sekunder med tvål eller använd ett desinficerande skum eller en desinficerad våtservett innan du fyller på eller rengör kaffemaskinen.

  2. Förhindra att komma i kontakt med ingrediensen genom att fylla produkten i kvarnen/kvarnarna direkt från förpackningen.

  3. Använd rengöringsmedel för att rengöra kaffemaskinernas användarytor ordentligt. Gör denna rengöring oftare än vanligt för att på så sätt kunna fortsätta njuta av en kopp kaffe och te tillsammans.

 

icon-2.png Organisatoriskt tillvägagångssätt

Reservera
Uppmuntra, och gör det möjligt om detta ännu inte går, att gäster i största möjliga mån måste reservera ett bord. På så sätt får du möjlighet att reglera andelen upptagna platser.

Placera
Utse en värd/värdinna som kan placera gästerna, visa vägen samt informera om vidtagna åtgärder som implementerats för att säkerställa 1,5 meters avstånd. Med en aktiv placering kan man även titta på hur gästerna delar på utrymmena, till exempel att barnfamiljer, flexibla arbetstagare och äldre personer placeras för sig.

Beställa och servera
Fundera över beställning och servering av drycker. Beställning kan till exempel ske via en app eller en meny som gästen bockar för och lämnar in. Serveringen kan ske på en central utlämningspunkt eller på ett utfällbart brickbord bredvid varje bord, där gästerna själva kan ta sin kopp från brickan.

Har du en fråga om ovanstående rekommendationer, kontakta din account manager eller använd vår kontakt sida.

icon-3.png Fler tips

Meny
Fundera över menyns layout och sammansättning. Sätt produkter som ger högre vinstmarginal längst upp, som specialkaffe, så är chansen större att de väljs. Dessutom kan du locka gäster att konsumera mer genom att erbjuda combi-deals. Många gäster kan vara villiga att stödja er i dessa svåra tider och är öppna för att köpa mer än vanligt. Alla är framför allt redo att njuta av någonting gott!

Take-away
Om du ännu inte erbjuder Take away och har möjlighet att göra detta, bör du fundera över att erbjuda detta. På så sätt kan du locka en ny målgrupp och generera ytterligare intäkter. Se till att ha en tydlig väg för Take away-gäster, så att de inte kommer i onödig kontakt med andra gäster. Tips: om du erbjuder varje dryck i tre storlekar, kommer dina gäster oftast att välja mellanstorleken.

Mer information?